הפרעות שינה

הפרעות שינה וניהול כעסים

סובל מקשי הירדמות?

מתקשה להירדם ללא כדורי-שינה?  סובל משינה 'קלה' ומתעורר מכל רעש קטן?  מתעורר מוקדם מדי ומתקשה להירדם בשנית? שוכב לילות שלמים ער וחשוב ודואג ללא הפסקה? מתעורר שוב ושוב במהלך הלילה ומתקשה להירדם? 

אם ענית על חלק משאלות אלו בחיוב יתכן מאד שאתה סובל מהפרעת שינה.

כ - 15%-20% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות שינה, כאשר השכיחות באוכלוסייה של הפרעות אלו עולה עם הגיל. להפרעות שינה השפעה ניכרת על איכות חיינו. מחקרים מראים כי אנשים הסובלים מבעיות שינה, מדווחים גם על קשי ריכוז במהלך היום, תחושת עייפות תמידית, מצב רוח ירוד, עצבנות ואי שקט פנימי. בנוסף, הפרעות שינה גורמות למצוקה וקשיים חברתיים, משפחתיים ותעסוקתיים. בנוסף, פעמים רבות אנשים הסובלים מהפרעות בשינה או קשיי הירדמות לוקחים כדורי שינה באופן מופרז ונעשים תלותיים בכדורי השינה. מסתבר שאפשר גם אחרת...


טיפול CBT  בהפרעות שינה  

בעוד כולנו למדנו בבית-הספר קרוא וכתוב, רובנו לעולם לא למדו כיצד ניתן לשפר את איכות השינה! המכון לטיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות חרדה וכאב כרוני מציע תוכנית קצרת טווח לטיפול בהפרעות שינה הנמשכת בין 4-6 מפגשים. במהלך הטיפול לומד המטופל לשפר היבטים רבים המשפיעים על איכות השינה ומאמץ טכניקות רבות ומגוונות בנושא. התוכנית המוצעת על ידי המכון נחקרה ונמצאה כיעילה ביותר בטיפול בהפרעות שינה וקשיי הירדמות.

 

ניהול כעסים ורוגז

האם אתה מתרגז מכל דבר קטן?

האם נהגים בכביש מוצאים אותך מהכלים?האם אתה נוטה להתעצבן בשכיחות גבוהה בבית ובעבודה? האם כשמכעיסים אותך אתה נוטה לצעוק, לנופף עם הידיים או להיות אלים?

אם ענית בחיוב על אחת משאלות אלו, נראה שאתה סובל מקשיים בניהול כעסים.

 

אכן, מחקרים מראים כי קבוצה גדולה באוכלוסייה סובלת מקשיים בניהול ותיעול כעסים. למצבים אלו השלכות רבות על חיי הכועסים ואלו הסובבים אותם. אנשים רבים הסובלים מבעיות אלו, סובלים גם מלחץ דם גבוה ועשויים להיות בסיכון גבוה יותר לסבול ממחלות לב. כמו כן, התעצבנות יתר וקשיים בניהול כעסים גורמים לקשיים ובעיות בזוגיות, במשפחה ובעבודה, ועל כן מביאים למצוקה רבה. 

ניהול כעסים - טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

כעסנות הינה לרוב התנהגות נרכשת ונלמדת, ודי ברור היום כי ניתן להחליף התנהגות נלמדת באחרת. ב-CBT לניהול כעסים שם הפסיכולוג המטפל דגש רב על זיהוי ושנוי דפוסי התנהגות ומחשבה המובילים לכעס ורוגז. יתר על כן, במהלך הטיפול, מתנסה המטופל בשימוש בטכניקות וכלים פרקטיים להתמודדות עם הבעיה. מחקרים מראים כי CBT לטיפול בניהול כעסים הינו טיפול יעיל, הנמשך ברוב המקרים כ 8-12 מפגשים.